جایگاه و ارزش صنایع دستی در زندگی ما تربه مارکت

پس می‌توان قدمت صنایع دستی فلزی و ظروف و لوازم تولید شده با آن را دوران باستان دانست. علاوه بر این با توجه به ارزش‌ مادی فلزات مختلف، گستره‌ی قیمتی متنوعی نیز دارند. از جمله صنایع دستی برتر کشور که در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به فرش‌های دستباف اشاره کرد.

  • این شهر 956 هزار نفر جمعیت دارد و سومین شهر گردش پذیر ایران است که عاشقان بسیاری دارد.
  • این هنر زیبا از هدایای صنایع دستی می‌تواند گزینه خوبی برای هدیه نوروزی باشد.
  • تولید چاقو، انبر و قندشکن از کارهای دستی مهم و کهن کرمان است که هریک از آنها می تواند یادگاری خوبی از سفر به کرمان باشند.
  • در اکثر مناطق روستایی و عشایری این دست بافته را از پشم های رنگی، نخ پنبه ای و گاه موی بز و با نقوش هندسی تولید می کنند.
  • تشخیص ظروف مسی تقلبی میتونه از طریق رنگ، تشخیص با آهنربا و وزن باشه.

طبق شواهد به دست آمده اولین تمدن‌ها در ایران حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار سال گذشته شکل گرفته‌اند. بنابراین تاریخچه صنایع دستی در ایران به حدود ۱۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. حتی گفته می‌شود که در شمال ایران و نواحی استان مازندران مردمی در ۶ هزار سال پیش زندگی می‌کرده‌اند و صنایع دستی مخصوص به خودشان، مثل داس سنگی داشته‌اند. بنابراین تاریخچه صنایع دستی در ایران به اولین تمدن‌های به وجود آمده در کشور بر می‌گردد. صنایع دستی برای هر کشوری نماینده ای تام‌الاختیار برای نشان دادن تاریخ و فرهنگ مردمان آن مرز و بوم به شمار می‌آیند.

فروشگاه‌های صنایع دستی ایران

جایگاه و ارزش صنایع دستی در زندگی ما تربه مارکت شیشه‌ گری یکی از هنرهای قدیمی است که در شهرهای مختلفی از جمله شیراز رواج دارد. شیشه‌گری در اصل هنر شکل دادن به شیشه است و در آن ابتدا مواد اولیه لازم برای شکل‌گیری شیشه با درجه بالا حرارت داده شده و سپس با ابزار به‌خصوصی در آن دمیده می‌شود تا شکل مطلوب را به خود بگیرد. فرش بهارستان که با نام‌های بهارخسرو، بهارکسری و مهستان هم شهرت دارد، یکی از مشهورترین آثار هنری ایران است. فرشی بافته شده از ابریشم، طلا، نقره و جواهراتی مانند زمرد و مروارید که طرحی از یکی از باغ‌های بهشت را نشان می‌داد.

این محصولات دارای هر دو کاربرد تزئینی و استفاده در زندگی روزمره هستند که به روش‌های سنتی ساخته می‌شوند. صنایع دستی شاخص‌ترین و اصیل‌ترین جلوه‌گاه تاریخ و تمدن کهن ایران و فرهنگ و هنر ناب ایرانی بوده که یکی از مهم‌ترین قطب‌های هنرهای صناعی در جهان https://arpce.net/best-gift-ideas-for-craft-lovers/ به شمار می‌آید. صنایع دستی ایران دارای طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و محصولات گوناگون است. ایران به واسطه تاریخ کهن، سابقه‌ای بسیار در تولید صنایع دستی دارد.

بیشترین مطالبه شهروندان منطقه ۲ در حوزه عمران و تعمیرات است

صنایع دستی چوبی از زیباترین آثار هنری ایرانی هستند که ساخت آن‌ها از سالیان دور تاکنون در ایران رواج دارد. این صنایع بسیار گسترده هستند و هنرمندان زیادی در آن فعالیت می‌کنند. شهرهای مختلف ایران صنایع دستی متنوع چوبی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به خراطی، ساخت معرق، منبت کاری، خاتم کاری و مشبک اشاره کرد. آثار هنری ساخت دست صنعتگران چوب در زندگی روزمره استفاده زیادی دارند. صنایع دستی مینا کاری از زیباترین ظروف و وسایل تزیینی هستند که ساخت آن‌ها بسیار سخت است.

از اساتید بزرگ و به نام قلم زنی در کرمان می توان به حاج آقا محمود حکاک اشاره کرد. برادر و شاگرد وی مهدی حکاک، میرزا حسن شفیعی و صفاریان نیز از دیگر نامداران این هنر هستند. در گبر دوزی درخت، طاووس، گل و نقوش هندسی را با نخ ابریشمی بر روی پارچه های ريز بافت نقش می کنند.

فرش اصفهان

برخی شواهد نشان می‌دهد که سابقه بافت فرش تبریز به به قرن سوم و دوره ساسانیان برمی‌گردد. تبریز از گذشته‌های دور به‌عنوان مهد بافت فرش دستبافت شناخته می‌شده و این فرش‌ها دارای چنان طرح‌های زیبایی بودند که تعداد زیادی از آن‌ها به کشورهای خارجی ارسال می‌شدند. شیراز به هنرهای فراوانش معروف است، هم صنایع دستی و هم غذاهای هنرمندانه. پس بیایید سری هم بزنید به بهترین رستوران های اصفهان که در این مجله معرفی کرده‌ایم. در این هنر از مواد اولیه مختلفی برای شکل‌گیری طرحی خاص استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به صدف، انواع چوب، فلزات، استخوان، کانی و مواد دیگر اشاره کرد. حالا که در حال گشت و گذار در اصفهان هستیم، بیایید سری بزنیم به میدان نقش جهان که دورتادورش می‌توانید صنایع دستی اصفهانی هم به عنوان سوغات بخرید.