روزنامه دنیای اقتصاد پرمخاطب ترین روزنامه اقتصادی کشور | easyemailmarketing

آزادسازی اقتصاد هند از دهه 1990 رشد اقتصادی را تقویت کرده است، اما مقررات تجاری غیرقابل انعطاف، فساد گسترده و فقر مداوم چالش‌هایی را برای توسعه مداوم ایجاد می‌کند. مهمترین و جالب ترین نتیجه این تحقیق ارتباط تکنولوژی کشورها 1500 سال بعد از میلاد مسیح با درآمد سرانه و تطبیق تکنولوژی در زمان حاضر است. افزایش کالاهای سرمایه ای، نیروی کار، فناوری و سرمایه انسانی همگی می توانند به این فرآیند کمک کنند. عوامل مختلفی در رشد اقتصادی تاثیرگذار هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

http://agahi-free.ir

تا پیش از انقلاب دات کام در سال ۲۰۰۰، آمریکا از نظر بهره وری اشتغال و سرمایه در میان کشورهای توسعه یافته در بالاترین جایگاه قرار داشت، اما طی دو دهه گذشته روند بهره وری آمریکا به تدریج تغییر کرد و مسیری کاهشی را طی کرد. طی دهه‌های گذشته، ایالات متحده آمریکا همواره قدرت بزرگ اقتصادی به شمار می آمده، اما طی چند سال گذشته اقتصاد چین به سرعت در حال نزدیک شدن به آمریکاست. حتی با وجود آن که رشد اقتصادی چین طی چند سال گذشته تا حدودی کند و کم شتاب شده است، اما بسیاری از اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند که چین با شرایط فعلی نیز خواهد توانست آمریکا را در آینده نه چندان دور پشت سر گذارد.

رشد اقتصادی چیست؟

تا سال ۲۰۵۰ چین نه فقط از آمریکا پیشی خواهد گرفت که دارای اقتصادی بسیار بزرگتر از آمریکا نیز خواهد بود. تغییر فصل، ساختار اقتصادی و رها کردن شغل جهت یافتن شغل جدید از دلایل بیکاری هستند. دلایل ساختاری مثل تمایز در دستمزدها و رقابت بازارها در تجارت بین‌المللی و سودآوری کم نیز از علت بیکاری در این کشور محسوب می‌شوند.

  • رشد اقتصادی را در واقع می توان در افزایش تولید کالاها و خدمات اقتصادی، در مقایسه با یک بازه زمانی دیگر تعریف کرد.
  • کشورهای آمریکا و چین دارای شاخص ثروت بالایی هستند اما در توزیع سرمایه بین جمعیت شهروندان دچار مشکل هستند.
  • پس از دهه 1990 و تأثیر رکود بزرگ جهانی، ژاپن در سال‌های اخیر تحت سیاست‌های نخست‌وزیر سابق شینزو آبه شاهد رشد صعودی صنعت اقتصاد خود بوده است.
  • از زمان اجرای اصلاحات اقتصادی در سال 1978، چین به یک کانون تولید جهانی تبدیل شده است؛ جایی که بحش ثانویه آن (شامل صنعت و ساخت و ساز) بزرگترین سهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

بعد از جدایی از انگلستان، از سال 1999 تا 2008 میلادی، شاخص GDP برونی 56 درصد افزایش پیدا کرد و الان ارزش این شاخص در کشور برونی برابر با 74,953 دلار است. بیشتر موفقیت کشور برونی در اقتصاد، به دلیل منابع نفت خام این کشور است. با این وجود، همان‌طور که اشاره شد، مشکلات متعدد ساختاری از قبیل رکود اقتصادی، نرخ مالیات بالا، افزایش پرداخت وام‌های غیر فعال و بدهی عمومی بالا، باعث کاهش پتانسیل رشد اقتصادی کشور و کاهش چشم‌انداز رشد، نسبت به کشورهای همتای خود شده است.

نقش اعتبارسنجی در رشد یا افت اقتصادی کشورها

وجود قوانین مناسب که از تولید کنندگان به نحو مطلوبی حمایت کند (مانند قوانین مربوط به مالیات و…) و موانع آن ها را برطرف سازد، می تواند باعث رشد اقتصادی شود. رحمانی، تیمور، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات برادران، ۱۳۸۵، چاپ دهم، جلد اول، ص۳۹. فرجی، یوسف، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات بین‌المللی المهدی، مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان ۱۳۷۲، چاپ اول، ص۳۳-۳۷. رحمانی، تیمور، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات برادران، ۱۳۸۵، چاپ دهم، جلد اول، ص۲۸-۳۰. رحمانی، تیمور، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات برادران، ۱۳۸۵، چاپ دهم، جلد اول، ص۲۸. با توجه به نکات گفته شده، در ادامه به معرفی ثروتمندترین و پولدارترین کشورهای جهان خواهیم پرداخت.