اقتصاد خرد با تأکید بر مفاهیم و مبانی نظری با رویکرد آموزشی و تحلیلی سایت رسمی انتشارات کتاب کتیبه نوین | easyemailmarketing

مکان هندسی ترکیبات مختلفی از دو کالا است که می توانند در یک اقتصاد ، در یک دوره زمانی معین در شرایط حداکثر کارایی و اشتغال کامل منابع تولید شوند. هر سطرستونهای یک و سه جدول شماره مختصات یک نقطه از منحنی امکانات تولید را به دست می دهد که از وصل این نقاط به یکدیگر منحنی مربوطه رسم می شود. عبارت است از فن تولید و بکار گیری عوامل تولید با توجه به دانش موجود جهت تولید کالاها و خدمات.

  • اقتصاد خرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند و به چگونگی تعامل بین خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می‌پردازد.
  • اقتصاد خرد علمی اجتماعی است که به مطالعه پیامدهای تصمیم ها و انگیزه ها می پردازد و نشان می دهد چرا و چگونه کالاهای مختلف قیمت های متفاوتی دارند.
  • ممکن است که عرضه را به دو صورت جدول یا نمودار ترسیم کنند و ارتباط بین قیمت و مقدار کالای عرضه شده را نشان دهند.
  • در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و…

اما کینز در طول بحران متوجه گردید که عدم مصرف یا به بیان دقیق تر تقاضای ناکافی و عدم تناسب بین سرمایه گذاری و پس انداز باعث بروز بحران شده است چنانکه مداخله دولت را در آن شرایط امری غیر قابل اجتناب دانست . او معتقد بود برخلاف نظر کلاسیکها بازارها از انعطاف کامل قیمتها و تسویه کامل برخوردار نمی باشند و اقتصاد قادر است در شرایط اشتغال ناقص نیز به تعادل برسد . لذا در جهت رسیدن به اشتغال کامل سیاستهای ارشادی دولت می تواند راه گشا باشد و اینها همگی مباحثی است که در کتاب مشهور خود بنام “تئوری عمومی اشتغال، پول و بهره” ارائه کرد و انقلابی را در تفکر اقتصادی بوجود آورد. تئوری مطلوبیت و تولید برای تولید نظریه عرضه و تقاضا که قیمت ها را در بازار رقابتی تعیین می کند، تعامل دارند. در یک بازار کاملاً رقابتی، نتیجه می‌گیرد که قیمت مورد نیاز مصرف‌کنندگان همان قیمتی است که توسط تولیدکنندگان عرضه می‌شود.

یکی از دلایل این تنوع در خرید این است که مصرف کنندگان هرچه که از یک کالا بیشتر و بیشتر مصرف می کنند رضایت مندی نهایی و یا اضافی مصرف آن کاهش می یابد . فرض کنید در نزدیکی محل کار و یا سکونت ما یک بستنی فروشی معروفی قرار داشته باشد و ما نیز به بستنی بسیار علاقه مند هستیم بدیهی است که مرتب از او بستنی خرید می کنیم ولی هرگز تمام درآمد خود را به خرید بستنی تخصیص نمی دهیم . آلفرد مارشال اقتصاددان قرن نوزدهم این مهم را طبیعت اصلی انسانی دانسته و آنرا قانون نزولی بودن مطلوبیت نهایی نام داده است . به مثال عددی زیر برای روشن تر کردن مفهوم نزولی بودن مطلوبیت نهایی توجه شود . قدمت اقتصاد بعنوان راهبر معیشت انسان درست به اندازه اخلاق که نحوه ارتباط مردم را با همدیگر تنظیم می کند می باشد .

فهرست مطالب کتاب

مانند گوشت که یک کالای معمولی است که افزایش درآمد باعث افزایش تقاضا خواهد شد و سیب زمینی که کالای پست می باشد که افزایش درآمد باعث کاهش تقاضا یا مصرف آن خواهد شد. در چنین اقتصادی دولت نقش عمده ای را ایفاء می کند و فعالیتهای عمده اقتصاد برعهده دولت است. این فعالیت دولت عبارت است از یک جریان دخالت دائمی و نظم یافته واهداف از قبل تعیین شده است.

http://agahi-free.irکتاب مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان نوشته دومینیک سالواتوره از جمله کتاب های مطرحی در این عرصه است که در سال ۱۹۷۴ میلادی منتشر شد و نشر نی در سال۱۳۸۶ با ترجمه حمید رضا ارباب منتشر شد. در این کتاب، ابزارهای تجزبه و تحلیل تئوریک بازار با ارائه مثال های عملی، به دانشجو آموزش داده می شود. قریب به ۹۰۰ مساله در کتاب طرح شده است که هم برای خواننده عمومی و هم محقق این عرصه، گزینه خوبی به نظر می رسد.

اقتصاد خرد و اقتصاد کلان چیست؟