تعریف اقتصاد خرد چیست؟ تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان چیست؟ | easyemailmarketing

ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان از جلسات یک درس ضبط نشود. کليه حقوق اين پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به « تحلیل اقتصادی »بوده و هرگونه استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

مطلوبیت نهایی چیست؟

توصیه می شود تا برای شروع، ابتدا به مطالعه مباحث ریاضی پرداخته تا بتوانید با پیش زمینه قوی تر و تسلط بیشتر به سراغ مباحث اقتصاد خرد بروید. این مفهوم به عبارتی نوعی کمال گرایی است که مصرف کنندگان تمایل دارند با توجه به شاخص های مالی و درآمد به بهترین نوع کالا یا خدمات دست پیدا کنند و در مقابل تولید کننده نیز با اجرای محدودیت هایی در تولید و قیمت، سود خود را به حداکثر می رساند. ای سرمایه‌گذاری باید بیشتر روی تحلیل وضعیت اقتصاد خرد تمرکز کنند، اما این باور همیشه درست نیست؛ چرا که وضعیت اقتصاد کلان هم، ریسک‌های سیستماتیک را شکل می‌دهد که نتیجه آن روی وضعیت کلی پرتفوی سرمایه‌گذار مشخص می‌شود.

اقتصاد خرد

اقتصاد خرد همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا حداقل دستمزد بالاتر ممکن است شرکت وندی را مجبور کند کارگران کمتری استخدام کند. با مطالعه منابع اقتصاد خرد و فرا گیری علم اقتصاد در می یابیم که چگونه تصمیم ها و انتخاب های ما بر روند عرضه و تولید کالا، خدمات و در نتیجه قیمت و بهای محصولات تاثیر می گذارد. این علم به بررسی ریز ترین تصمیم گیری های فردی یا جمعی در خانواده ها می پردازد و میزان مخارج، پس انداز و یا نحوه انتخاب اعضا در رابطه با یک خرید را در جزئی ترین سطوح بررسی می کند. هر مصرف کننده و یا تولید کننده ای که شامل شرکت ها و کارخانه ها می شود با هر میزان از توانایی مالی و منابع، باز هم با مقدار محدودی از زمان و بودجه رو به رو هستند.

http://agahi-free.irقیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن کالا در بازار تعیین می‌کند. اگر عرضه‌ی هر کالایی از سوی عرضه کننده بالاتر از میزان تقاضا برای آن کالا باشد قیمت آن در بازار کاهش می‌یابد و اگر تقاضا برای هر کالایی از میزان عرضه آن بالاتر باشد برای ایجاد تعادل در بازار قیمت آن افزایش خواهد یافت. در قیمتی که عرضه کننده کالا و خدمات خود را به تقاضا کننده می‌فروشد، قیمت تعادلی می‌گویند. باید توجه داشت که در دنیا کالایی معامله نمی‌شود مگر آنکه قیمت آن مشخص باشد و توسط تقاضا کننده قیمت آن پرداخت شود. به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم. در علم اقتصاد به فروشنده کالا و خدمات اصطلاح «عرضه کننده» و به خریدار اصطلاح «تقاضا کننده» را نسبت داده‌اند.

  • مطابق نظریه تقاضا، مصرف‌کنندگان فردی به صورت عقلانی با نگاه به درآمد، قیمت‌ها، سلیقه‌ و دیگر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح‌ داده شده از هرکالا را خریداری می‌کنند.
  • مطلوبیت اضافی است که با مصرف یک واحد دیگر از یک کالا بدست می آید .
  • در مباحث اقتصاد خُرد، عرضه و تقاضا در معرفی، خرید و فروش کالا و خدمات دارای اهمیت بالایی هستند و در اقتصاد کلان، رشد و پیشرفت ناخالص ملی، تورم و بیکاری، حجم گسترده نقدینگی، شاخص کل بورس و مسائلی از این قبیل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
  • مانند گوشت که یک کالای معمولی است که افزایش درآمد باعث افزایش تقاضا خواهد شد و سیب زمینی که کالای پست می باشد که افزایش درآمد باعث کاهش تقاضا یا مصرف آن خواهد شد.
تقاضا را معمولاً در جدول یا نمودار حاوی قیمت و مقادیر تقاضا شده، نشان می‌دهند. مطابق نظریه تقاضا، مصرف‌کنندگان فردی به صورت عقلایی با توجه به درآمد، قیمت‌ها، سلایق و سایر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح‌داده شده از هرکالا را خریداری می‌کنند. این مورد «محدودیت حداکثرسازی شده مقید» – با در نظر گرفتن درآمد و ثروت به عنوان قید‌های تقاضا – نامیده می‌شود. همچنین، اقتصاد خرد به بررسی مسائلی مانند نحوه تصمیم‌گیری خانواده‌ها درباره کالایی که می‌خواهند خریداری کنند و مبلغی که می‌خواهند پس‌انداز کنند، می‌پردازد. اقتصاد خرد نباید با اقتصاد کلان – مطالعه موارد اقتصادی در سطح کلان – که به بررسی رشد، تورم و بیکاری می‌پردازد، اشتباه گرفته شود. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

روش سوم) داوطلبانی که پایه اقتصاد خرد ضعیف ولی ریاضی قوی دارند: