اقتصاد خرد با تأکید بر مفاهیم و مبانی نظری با رویکرد آموزشی و تحلیلی سایت رسمی انتشارات کتاب کتیبه نوین | easyemailmarketing

در خصوص نظریه عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد. در واقع مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان ، به بررسی تحلیل بازار، تحلیل رفتار مصرف کننده و تقاضای خانوار ها در خرید کالا و خدمات می پردازد. در مبحث خرد ، نقش بنگاه های اقتصادی به عنوان موتور محرک اقتصاد نیز بررسی می شود. در انتهای گذراندن دوره اقتصاد خرد، از شما انتظار می‌رود که رفتار مصرف‌کننده و رفتار تولیدکننده را درک کرده باشید و بتوانید ساختار‌های متفاوت در بازار مانند انحصار، انحصار چند جانبه و بازار رقابتی را از یکدیگر تفکیک کنید. در نهایت، باید بتوانید اصول اقتصادی را برای تحلیل سیاست‌ها، بکار بگیرید. «تقاضا» نشان‌دهنده مقدار کالایی است که خریداران قصد دارند با توجه به هر واحد قیمت کالا، خریداری کنند.

  • وقتی مقادیر بیشتری از نهاده متغیر به نهاده ثابت اضافه می شود ( در مثال بالا نهاده ثابت اجاق گاز و ساختمان است) تولید نهایی عامل متغیر کاهش خواهد یافت .
  • این مورد «محدودیت حداکثرسازی شده مقید» – با در نظر گرفتن درآمد و ثروت به عنوان قید‌های تقاضا – نامیده می‌شود.
  • تحلیل عرضه و تقاضا در تشریح رفتار بازارهای کاملاً رقابتی به کار گرفته می‌شود اما می‌توان از آن به عنوان معیار مقایسه هر نوع بازاری استفاده کرد.
  • با مطالعه منابع اقتصاد خرد و فرا گیری علم اقتصاد در می یابیم که چگونه تصمیم ها و انتخاب های ما بر روند عرضه و تولید کالا، خدمات و در نتیجه قیمت و بهای محصولات تاثیر می گذارد.

در این حالت، برنامه ریزی استراتژیک توسط هر کدام از آن‌ها نیاز به این دارد که پاسخ هر یک از رقبا را نیز مورد ملاحظه قرار دهد. رقابت در فضای انحصار چندجانبه، می‌تواند در محدوده وسیعی از محصولات مختلف صورت پذیرد. گونه‌ای از ساختار بازار است و به وضعیتی گفته می‌شود، که در آن تعداد فروشندگان (خریداران) بیش از واحد باشد و همچنین تعداد آن‌ها آنقدر زیاد نباشد که رفتار هر یک در مورد تعیین قیمت و مقدار، بر سود دیگران تاثیرگذار نباشد. حوزه علم اقتصاد غالباً به ۲ دسته اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می‌شود.

http://agahi-free.irاقتصاد خرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند و به چگونگی تعامل بین خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می‌پردازد. اقتصاد خرد به‌خصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای خاص توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد. یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطه نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. اقتصاد خُرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند و به چگونگی تعامل میان خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می‌پردازد. اقتصاد خُرد به‌خصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای ویژه توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.

زبان روانشناسی

هستیم حالا کمی فکر کنیم ، چه عواملی در تصمیم گیری ما درباره میزان خرید هریک از کالاهای مورد نظرمان برای یک دوره زمانی معین (یک هفته ، یک ماه و ….) موثر هستند. در نظام اقتصادی متمرکز کمیته برنامه ریزی مرکزی به سوالات مذکور پاسخ می دهد این کمیته در آغاز هر سال برنامه تولید و دستورالعمل چگونگی تولید و چگونگی توزیع بین افراد جامعه را به کلیه واحد های زیربط ابلاغ می کند. همچنینی به علت محدودیت منابع ، تولید بیشتر از یک کالا بمنزله تولید کمتر از کالای دیگر است بنابراین درباره میزان تولید هر یک از کالاهای انتخابی نیز باید تصمیم گیری نماید. اگرچه عوامل مختلفی در تولید به کار می‌روند اما هر کالایی می‌تواند به روش‌های مختلفی تولید شود. مثلا تولید پارچه می‌تواند به طور کامل با دست انجام شود یا ماشین خودکارو یا ترکیبی از این ود. در هر حال اقتصاد می‌بایستی تعیین نمایبد که هر از عوامل تولید به چه نسبتی در تولید به کار رود تا حداکثر کارایی در تولید حاصل شود.

تحلیل اقتصاد خرد

در اقتصاد خرد هدف غایی توجه به بازار‌های فردی است اما در اقتصاد کلان هدف از توجه به بازارهای فردی، توجیه کردن حرکات‌های بزرگ یا کلان در اقتصاد است. برای مثال، تورم یا معیار نرخ تغییر در متوسط سطح قیمت در اقتصاد، یک مسئله اقتصاد کلان است. در واقع، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، دو شاخه از روش تفکر اقتصادی به شمار می‌روند. منحنی تقاضا دارای شیب منفی است ، شیب منفی منحنی تقاضا یا همان رابطه بین مقدار تقاضا و قیمت کالا به دو طریق توجیه می شود . کلاسیکها در این بحران معتقد بودند که قیمتهای بالا و وجود بنگاههای اقتصادی ناکارآ باعث این بحران گردیده اند ودر کوتاه مدت با اخراج کارگران و ورشکستگی بنگاههای مربوطه اقتصاد به تعادل باز خواهد گشت .

اهمیت مطالعه اقتصاد خرد