آشنایی با اقتصاد خرد و کلان مجموعه شرکت های بین المللی گروه یثربی | easyemailmarketing

با توجه به ارتباط ذاتی میان اقتصاد کلان و اقتصاد خرد، این دو زمینه با یکدیگر تفاوت دارند. «تعادل» زمانی رخ می‌دهد که مقدار عرضه‌شده برابر مقدار تقاضا شده باشد که همان نقطه تقاطع منحنی عرضه و منحنی تقاضا است. در میزان قیمتی، کمتر از سطح تعادلی، مقدار عرضه‌شده کمتر از مقدار تقاضا شده است. از طرفی دیگر، در قیمتی بالاتر، مقدار عرضه شده بیشتر از مقدار تقاضا شده است و به عبارتی، مازاد تقاضا وجود دارد.

  • به چنین منحنی می گوییم که به سمت مرکز مختصات محدب می باشد این شکل خاص از منحنی بی تفاوتی نتیجه مستقیم فرضیه نزولی بودن نرخ نهایی جانشینی است .
  • انصاری و همکاران، درامدی به مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۷۸، چاپ اول، ص۱۳.
  • یعنی قیمت 2000 ریال به بالا برای مصرف کننده به حدی بالا است که وی حاضر به خرید شکر نمی باشد .
  • اقتصاد خرد مثبت رفتار اقتصادی را توصیف می کند و توضیح می دهد که در صورت تغییر شرایط خاص چه انتظاری باید داشت.
  • منابع اقتصادی در اختیار بشر لااقل به طور بالفعل محدود است در حالی‌که خواسته‌های انسان نامحدود می‌باشد.

آن‌ها نمی‌توانند هر کاری را که می‌خواهند بخرند یا انجام دهند، بنابراین تصمیمات خرد اقتصادی حساب شده در مورد نحوه استفاده از منابع محدود خود برای به حداکثر رساندن رضایت شخصی می‌گیرند. ساختار بازارها در مجله خبری ایمیل مارکتینگ آساناقتصاددانان همچنین از اصول اقتصاد برای پیش‌بینی اینکه چگونه تقاضا برای یک محصول یا خدمات تحت تأثیر تغییر قیمت قرار می‌گیرد یا اینکه شرکت با افزایش هزینه‌های ورودی تا چه حد ممکن است تولید را کاهش دهد، استفاده می‌کنند. فرض کنید قیمت گوشت قرمز در بازار تغییر کند، قیمت گوشت سفید که کالای جانشین گوشت قرمز است هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. زیرا با افزایش قیمت گوشت قرمز تقاضا برای آن کاهش می‌یابد و مصرف کنندگان برای جبران نیازهای خود به کالای جانشین روی می‌آورند. به دلیل تقاضای اضافه شده برای کالای جانشین، قیمت آن یعنی گوشت مرغ نیز افزایش خواهد یافت.

تاثیر عرضه و تقاضا در اقتصاد خرد

معیارهای اخلاقی را در روابط اقتصادی مردم حاکم می دانستند حتی ادام اسمیت خود معلم اخلاق بود و از دید اخلاق و فلسفه به اقتصاد می نگریست . همچنین قابل ذکر است که جایزه نوبل اقتصاد در سال 1998 به آمارتیاسن اقتصاد دانی داده می شود که کارهای او بیانگر پیوند عمیق اقتصاد و اخلاق است. اما به تدریج علم اقتصاد پس از عبور از علم گرایی مفرط قرن نوزدهم از مبنای اخلاقی خود به دور ماند. در این رابطه اقتصاد اسلامی سعی دارد این مفهوم را مجدداً احیاء کندو فرق بین راست و ناراست و عادلانه و ناعادلانه را در روابط بین افراد روشن سازد اقتصاد جدید با تاکید بر کارائی مفهوم عدالت را نادیده انگاشته است.

اما در انتهای دهه ۱۹۲۰، این عمل اتفاق نیفتاد و کشورها به دنبال اعمال یک سیاست انقباضی به تعادل دائمی خود بر نگشتند و دچار رکود شدید شدند. فرجی، یوسف، تئوری اقتصاد خرد، تهران، شرکت چاپ و نشر وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هفتم ص۸. تحولات بسیار شگفت و شگرف علم اقتصاد، مؤلف را برآن داشت تا ابتدا به مهمترین گرایش های اقتصاد پرداخته و آن را به صورت نوین تدریس نموده و زمینه بیشتری را جهت آشنایی نواندیشان و نظریه پردازان اسلامی با این علم فراهم نماید. به همین دلیل لازم است تا هر شخص با توجه به برنامه زندگی خود و سطح توانایی و دانش خود اقدام به برنامه ریزی برای ارشد اقتصاد کنند.

بخش هشتم: عملکرد نیروی کار و سایر عوامل تولید

در تعریف اقتصاد خرد تمرکز مبحث روی بازار های فردی می باشد در حالی که مباحث مربوط به اقتصاد کلان در مورد مسائل اقتصادی بزرگ تر و پیچیده تر مانند تورم می باشد. این مفهوم زمانی معنا پیدا می کند که میزان عرضه با تقاضا به حد برابر رسیده باشد. تعادل اقتصادی در مفهوم عرضه و تقاضا در بازار بیان کننده هزینه نهایی و میزان مطلوب بودن آن است.

http://agahi-free.ir