↑ میرحیدر، معارف گیاهی، ۶: ۹۶

مدیر اجرایی نمایشگاه گل محلات با اشاره به اینکه نمایشگاه گل محلات تنها نمایشگاهی است که توسط این صنف برگزار میشود و هدف این نمایشگاه نشان دادن پتانسیل تولیدی و صادراتی گل و گیاه محلات و سراسر کشور است، ادامه میدهد: تمام تلاش مجموعه بر آن بوده که جذب مشتری برای رونق اقتصادی گل و گیاه داشته باشیم و این مجموعه عظیم را با کمک طراحان و معماران درجه یک کشوری در دست ساخت داریم و قول خواهیم داد در سالهای آینده شاهد یکی دیگر از افتخارات صنف گل و گیاه باشیم. گیاه فیتونیا از جمله گیاهان زینتی و آپارتمانی است که با نام های مختلفی شناخته می شود، از جمله گیاه موزاییکی، پوست ماری و برگ نعنایی، نام عملی این گیاه Fittonia verschaffeltii و از خانواده پاخرسیان است که در ادامه این مطلب به آموزش تکثیر فیتونیا و نحوه پرورش و نگه داری از این گیاه خواهیم پرداخت.

علاوه بر این در فصل زمستان به خاطر آلودگی هوا نگهداری از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا یک ایده بسیار هوشمندانه است. پیشنهاد می کنم علاوه بر گرد و غبار روزانه از سنگریزه و آب زیر گلدان بدون تماس با گلدان استفاده کنید. نخل راونیا رشد کندی دارد و فضاهای بدون نور را تحمل میکند. اين دستگاه براي مطالعه و تشريح قسمتهاي مختلفه نباتات مانند اجزاء گل و مشاهده سطح بيروني اندام هايي مثل برگها وكركهاي موجود در روي آنها و بطور كلي جهت مطالعه اندامهايي كه بصورت زنده و بدون تهيه برش هاي گياهي است بكار مي رود. براساس آمارهای اعلام شده بیش از 150 تیره گیاه دارویی مثل آویشن وحشی، بابونه، زرشک، درمنه، ختمی، رازک، اسفند، هندوانه ابوجهل، شیرین بیان و زیره در نواحی مختلف گلستان می روید. برگ های بزرگ این گیاه آن را به یک گیاه زینتی تبدیل کرده است و جایگاه ویژه خود را به دلیل زیبایی منحصر به فردی که به محیط می بخشد، در میان علاقه مندان به باغبانی و گیاهان آپارتمانی بدست آورده است.

کشت بافت گیاهان زینتی

این سیستم مه پاش گلخانه، با پاشیدن قطرات بسیار ریز آب در حدود اندازه تقریبی بین ۳ تا ۲۰ میکرون (حدود یک بیستم تا یک سوم قطر موی انسان) با استفاده از نازلهای متفاوت مهپاش، آنها را به صورت یکنواخت در کل محیط و بالای محصول پخش مینماید. محلات واقع در نوار جنوبی استان مرکزی، شهری خوش آب و هوا که به واسطه قابلیتهای اقلیمی پهنه آن مملو از گل و گیاهان زینتی رنگارنگ و لطافت ناشی از آنها است و با سبقه ۷۰ ساله در پرورش گل و گیاه چشم انتظار نگاهی تحولخواه در اقتصاد کشاورزی است تا بتواند سهم حوزه گل و گیاه را در تولیدثروت، اشتغال و بهبود مناسبات توسعه این شهرستان کوچک، استان و کشور برجسته و هویدا کند. وی بیان میکند: همچنین با توجه به کمبود فضای نمایشگاهی و برگزاری تخصصی نمایشگاه گل محلات، مکانی جدید با مساحت 5 هزار و 500 مترمربع به عنوان بزرگترین و بینظیرترین نمایشگاه گل کشور در حال ساخت است که در سال آینده نمایشگاه به مکان جدید منتقل میشود، که با توجه به طراحی فراملی پروژه جای هیچگونه ضعفی در برگزاری نمایشگاه نخواهیم داشت.

ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه گياهان گلدار حاكم هستند. برای درک عمق کار بزرگی که گیاهان زینتی برای ما انجام میدهند به اطراف خود به خوبی بنگرید. پس اگر فضای به نسبت بزرگی دارید، این گیاه مناسب دکوراسیون فضای داخلی تان می باشد. در اواخر تابستان این گل های زیبا و معطر شروع به بلند شدن می کند ولی در اکثر مواقع ، در ماه سپتامبر این گونه گل بیشتر شروع به بلند شدن می کند. این عمل در بیشتر مواقع باعث کم شدن عمر گلها و نرسیدن بذر میشود. گرچه این گیاهان زیبا، برای فضای خانگی بسیار عالی هستند اما گاها آنقدر بزرگ و بینظیر میشوند که مجبور میشوید آنها را به بیرون منتقل کنید.

خلاصه اینکه در هر جایی که زندگی می کنین حتما امکان نگهداری از این گیاهان کم توقع رو هم دارین. خصوصیات گل لاله چیست و تنوع رنگ و روش نگهداری از آن چگونه است؟ برگهای آن شبیه به باد بزن گرد هستند که شاخههای براق و به رنگ سبز تیرهای دارند. طول ساقه گلدهنده به 25 تا 50 سانتيمتر ميرسد. ساقه پرزدار این گیاه سبز رنگ است و گلی را با گلچه ای سیاه و سفید و نارنجی درخشان بر روی خود نگه می دارد. برای تامین نور مورد نیاز در این محیط ها بهتر است از نور مصنوعی (لامپ های فلوئورسنت) استفاده نمایید.

گیاهان زینتی شمعدانی ابراهیمی با اشاره به سخنان دکتر آزادی، رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران مبنی بر پیش بینی ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات گل و گیاهان زینتی ایران این رقم را کاملا قابل تحقق دانست و گفت: سال 1381 هم بخش خصوصی اعلام کرد در صورت حمایت دولت تا سال 85 حجم صادرات گل و گیاهان زینتی را به 250 تا 500 میلیون دلار می رساند. بونسای یوکا با سایز کوچک خود در هر فضای محدودی قابل نگهداری است. نخل یوکا، عصای یوکا یا یوکا چوبی، بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. نخل Majestic یا نخلهای ماداگاسکار بومی ماداگاسکار هستند. نخلهای فونیکس در فضای باز ممکن است تا نزدیکی 20 متر و عرض 12 متر رشد کنند.

گیاهان زینتی مناسب مناطق سردسیر

پايه: قسمتهاي ديگر ميكروسكپ بر روي آن استوار شده و در ميكروسكپ هاي جديد دستگاه نوري و ترانس بر روي آن تعبيه شده است. مي كند در روي آن سوراخهايي تعبيه شده كه عدسي هاي شيئي به آن پيچ مي شوند و در صورتي كه بخواهند ابژكتيف هاي ميكروسكپ را تغيير دهند كافي است رولور را بچرخانند و صداي خشكي كه جا افتادن آنرا اطلاع مي دهد شنيده شود. براي آنكه لام در دو جهت جلو و عقب و راست چپ حركت كند دو پيچ ديگر براي اين منظور بر روي دسته تعبيه شده است. در روي دسته دو تا پيچ ميكرومتر و ماكرومتر وجود دارد كه اين پيچها نمونه ميكروسكپي را به عدسي شيئي نزديك و يا از آن دور مي نمايند. گیاه کراسولا مناطق معتدل و به دور از سرما با رطوبت کم(اما نه گرمای کویر) را بیشتر ترجیح می دهند. اگر میخواهید رشد این این گیاهان به حداقل برسد آنها را به دور از نور مستقیم یا حتی در مناطق کم نور قرار دهید.

برای بالا بردن بازدهی اسفناج و استفاده بیش از یکبار از آن، میتوانید با روش برش و رشد مجدد چندین بار از این گیاه استفاده کنید؛ بهاینمنظور برگهای قدیمیتر را برداشت کرده و اجازه دهید برگهای داخلی جوانتر به رشد خود ادامه دهند؛ سپس وقتی برگهای جوان رشد کردند، آنها را برداشت کرده و استفاده کنید. برای خرید اینترنتی انواع گل و گیاهان میتوانید سری به سایت گل باما بزنید. به گفته وی مسئولیت برگزاری نمایشگاه بر عهده شرکت تعاونی تولیدکنندگان گل و گیاه محلات و شرکت نمایشگاهی باغ گل کیهان محلات است که فرماندار شهرستان بهعنوان ریاست ستاد برگزاری، شرکت تعاونی گل و گیاه بهعنوان کمیته برگزاری و مجتبی ابراهیمی بهعنوان مدیر اجرایی نمایشگاه هستند. مجتبی ابراهیمی میافزاید: با توجه به افزایش مشارکت تولیدکنندگان گل و گیاه در دورههای اخیر نمایشگاه، در این دوره با توجه به کمبود فضای نمایشگاهی فضایی جداگانه از گلهای آپارتمانی و زینتی مختص به گلهای شاخه بریده مانند رز هلندی، لیلیوم و میخک در سالن D تعبیهشده که باعث تنوع میگردد.

گیاهان زینتی مناطق سردسیر

ابراهیمی تصریح میکند: این پروژه بهصورت کاملاً خصوصی توسط جمعی از تولیدکنندگان گل و گیاه محلات در حال ساخت میباشد که استاندار مرکزی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات در تحقق این امر مهم بسیار کوشا بودهاند. به گزارش ایسنا، ابراهیمی که سه شنبه اول آبان ماه در افتتاحیه سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات سخن میگفت خاطرنشان کرد: فعالیتهای علمی تحقیقاتی و برگزاری چنین کنگرههایی قطعا اثر مثبتی بر تولید و صادرات گل دارد.

خواص گیاهان زینتی

بر این اساس، برخی از گیاهان را می توان در دیوارهای سبز بیرونی و گروهی را در دیوارهای سبز داخلی به کار برد. قرار گرفتن در فضای پر نور، البته با نور غیر مستقیم و رطوبت متوسط تا زیاد، حال این گیاه را به شدت خوب میکند. انداتم کوچک این گیاه ارتفاعی حدود 25 سانتی متر را می سازد. یاسمینوم پلیانتوم، اصالتاً از چین، معروف به یاس سفید، یک گیاه کوهنوردی سرزنده و روستایی است که اگر در زمین رشد می کند تا ۶ متر ارتفاع دارد، که در زمستان و بهار، خوشه های متعددی از گلهای سفید، گلگون و خوشبو تولید می کند. • سردی هوا نیز می تواند سبب ریزش برگ ها در زمستان شود . بونسای کاج مینیاتوری، یک بونسای زیبا با برگهای سبز و سفید و به اصطلاح نقره ای است که برای هدیه دادن در فصل پاییز و زمستان به خصوص نزدیک به کریسمس بسیار عالیست.

بهتر است در مکان های ثروت از نماد هایی استفاده کنید مثلا یکی از این نماد ها قرار دادن سکه رو و پای گیاه ثروت میباشد و یا یک ظرف در قسمتی بگذارید و داخل ان را سکه قرار دهید البته بر سکه های آن افزوده و از آن برندارید زیرا تداوم در افزایش ان نیز نشان دهنده پیشرفت های مالی میباشد . چه بسا مثلا چهار سال دیگر گل رز زرد در دنیا مد شد در آن صورت برای موفقیت در صادرات این گل باید توان تولید سریع آن را داشته باشیم. چه وقت کود بدهیم؟

برای شروع چنین کسب و کاری هم هزینه زیادی نیاز نخواهید داشت و با سرمایههای بسیار کم میتوانید آن را شروع نمایید. ساخت و آموزش عروسکهای بافتنی ازجمله حرفههای جذابی است که میتوانید از آن برای کسب درآمد بهرهمند شوید. 9-ميكروسكپ(Microscope):ميكروسكوپ كلمه ايست يوناني از دو كلمه ميكرون به معني كوچك و ديگر اسكوپئو به معني ديدن مشتق شده و آن عبارت از دستگاهي كه اشياء كوچك را صدها برابر بزرگ نموده و قابل رويت مي سازد. اين گياهان، همچنانكه توسط اجداد انساني قبل از تاريخ ما مورد استفاده بودند، يكي از معروفترين و قابل استفاده ترين گياهان به وسيله مصرف كننده هاي امروزي هستند.

چرا گیاهان زینتی پوششهای پلاستیکی میتواند از جنس پلی استر، پلی وینیل کلراید (P.V.C)، پلی وینل فلوراید (P.V.F) و پلی اتیلن با درصدهای گوناگون باشند که این درصدها میتوانند پرتوهای زیانآور فرابنفش (UV) لیست گیاهان زینتی را بربایند. نخل کوتوله ققنوس، میتواند 2.30 تا 4 متر رشد کند. این برگها در صورت رشد کامل تا 2 متر پهن میشوند. مثلا در جریان تیرگی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر به دلیل تعللی که صورت گرفت، بیشتر بازار این کشور را به ترکیه واگذار کردیم. البته در مناطق گرمسیری جنوب کشور شرایط متفاوتی حاکم است که ممکن است نیاز به استفاده از کود در فصل زمستان را برای حفظ رشد گیاه و پرورش مناسب گیاهان آپارتمانی به وجود آورد.

خرید گیاهان زینتی

این گیاه هم برای رشد و تامین مواد مغذی نیاز به کوددهی در گلدان دارد پس هر 10 روز یکبار با استفاده از کود مناسب گیاهان زینتی آن را تغذیه کنید، این گیاه به هرس نیاز ندارد ولی اگر تمایل دارید که شکل خاصی در دریوار برای شما ایجاد کند میتوانید اقدام به هرس کنید. توصیه می شود بیش از 50 کیلوگرم در هکتار از کود نیتروژنه استفاده نشود. توصیه میشود همگام چیدن و جدا کردن نرگس از بوته اش از دستکش استفاده کنید. بهترین روش برای تهیه خاک گیاهان آبزی استفاده از خاکهای 100% ارگانیک و فاقد هر گونه مواد افزودنی یا کودهای شیمیایی است. 10-ذره بين يا (Loupe): كه قدرت بزرگنمايي آن كم و شئي را زياد بزرگ نمي نمايد و تصوير در آن حقيقي است. بطور كلي قدرت بزرگنمايي ابژكتيف با فاصله فرونتال و دشتي عدسي نسبت معكوس دارد. گياه شناسي علمي است تجربي كه به كمك آزمايش و مشاهده مي توان قوانين كلي مربوط به عالم گياهان را درك نمود.

نخلهای خرمای جزایرقناری شباهت زیادی به نخلهای کوتوله ققنوس دارند و جای تعجب نیست که بومی جزایر قناری باشند. تنها ارزش محصول تولیدی برای رسیدن به درآمد گلخانه ملاک نیست. لوله گلخانه ای آبیاری سرد با لوله گالوانیزه گلخانه ای گرم چه تفاوتهایی دارد؟ در خرید گیاهان زینتی و آپارتمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ همچنين صفحه سياه رنگ پلاتيني (stage) به دسته متصل مي باشد كه در وسط صفحه پلاتيني سوراخي وجود دارد كه نور را به شيئي مورد مطالعه مي رساند. با محلول سم نفوذی آبامکتین گیاه را سمپاشی کرده تا پاک شود. مزیت این روش این است که کلیه مواد غذایی و آب توسط گیاه مادر به شاخه خوابیده شده ارسال شده تا شاخه مورد نظرریشه دار شود و بعد از ریشه دار شدن آن را از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان جداگانه ای کشت می کنیم. در این روش ابتدا ظروفی کوچک مانند گلدان را انتخاب و آن را با بستر مناسبی مانند کوکوپیت پر کنید.

گیاهان زینتی استان گیلان