آنچه که تا کنون درمورد ۷ جزء بازاریابی به شما نگفته اند!!

این نکته رو باید در نظر داشته باشید که منظور از تبلیغات ایمیلی، بازاریابی ایمیلی و سایت easyemailmarketing ایمیل مارکتینگ نیست. خود تبلیغات چند حالت. در عرض چند دقیقه قادر خواهید بود به یک جامعه ی هدف چند صد نفره ایمیل ارسال نمایید. استراتژی تبلیغات در سازمانها و شرکتها تلاش دارد محصولات و خدمات را با کمترین هزینه به همه افراد جامعه نشان دهد. حالت اول توی این مدل تبلیغ اینه که برید از بخش تبلیغات رسمی رسانههای اجتماعی استفاده کنید. دلیل جدا کردنش تقریبا به خاطر گستردگی مدلهای تبلیغاته چون همون طور که الان معرفی میکنم، توی اینترنت چند مدل تبلیغ داریم که هر کدوم برای خوشون طرحها و استراتژیهای مختلف دارن. مدل تبلیغاتی بعدی تبلیغ ویدیویی هست. مدل محاسبه قیمت CPM و CPC دو مدل مرسوم پرداخت هزینه تبلیغات بنری در آژانسهای تبلیغاتی هستن. تبلیغات هم یک راه میانبر برای رشد کردن در فضای آنلاین هست. مفهوم بازاریابی یک فلسفه مشتری مدار «حس می کند و پاسخ می دهد» است. پس ارتباط بعد از فروشتان را با هیچ کدام از مشتری ها قطع نکنید، چون این ارتباط باعث ارجاع مشتریان بعدی می شود.

در مرحله بعد و پس از آشنایی کامل با این روش بازاریابی باید استراتژی بازاریابی اینترنتی متناسب با کسب و کار و فعالیت خود را تدوین کنیم. مثلا استراتژی اکتشافی، که یه کسب و کار میره بازارهای جدید رو پیدا میکنه و بعد با تاکتیک بازاریابی تهاجمی، به اون بازار حمله میکنه. توی این تاکتیک ما میایم بازار هدفمون رو بر اساس چند پارامتر کوچک میکنیم. توی حالت تبلیغاتی شما صرفا تبلیغ رو به بانک ایمیلیتون ارسال میکنید. مدل بعدی تبلیغ بنری هست. به این مدل میگن محتوا حمایت شده. بازاریابی محتوا این است که مخاطبان خود را با ارائه محتوای ارزشمندی که در حال حاضر به دنبال آن هستند به سمت خود بکشانید و یک برندسازی قوی ایجاد کنید. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، برای ایجاد جذابیت در تبلیغات چریکی، تبلیغ کننده به سمت هنجار شکنی حرکت میکند.

مواردی که به طور بالقوه در اختیار شماست تولید ویدئو، عکس، همکاری با اینفلوئنسرها، خرید تبلیغات یا تعیین انواع استوریهای مختلف است. در طول سه دهه اول قرن بیستم، صنایع بیشتر و بیشتر از تکنیکهای تولید انبوه استفاده میکردند. آنها همچنین از بازخورد و هوش مشتری برای تصمیمگیری درمورد تولید محصولات در آینده و تغییر محصولات موجود استفاده میکنند تا بتوانند نیازهای مشتریان را بهتر برطرف کنند. یعنی برید از بخشهای تبلیغاتی اونا استفاده کنید. اما چندتا رو الان در این قسمت معرفی میکنم خیلی سریع، بعدا همونطور که گفتم در بخشهای بعدی فصل چهارم پادکست، دوباره برمیگردیم و کاملتر در مورد هر کدوم صحبت میکنیم. هرقدر این شخص به خرید نزدیکتر شود، به بخشهای باریکتر قیف نزدیک خواهد شد. دانستن اینکه کجا، چگونه و چه زمانی مشتریان به خرید میپردازند، برای سلامت بلندمدت شرکت مهم است. ما آدم ها همگی خوشمان می آید از اینکه چند گزینه خوب برای انتخاب داشته باشیم. درواقع استرس زیاد خصوصا در طولانی مدت، افراد را با انواع بیماری ها مواجه می سازد و زمینه نفرت از کار را به همراه دارد. روش های بسیاری برای جذب مشتری از اینترنت وجود دارند که معمولا مقرون به صرفه تر و پر بازده تر از سایر روش های تبلیغاتی می باشند.

شما به سایتی طبق تعرفهاش هزینهای رو پرداخت میکنید و اون در کنار سایر مطالبش، محتوای تبلیغاتی شما رو هم منتشر میکنه. از راه های دیگر کشف ایده محتوا می توان به پیگیری اخبار کسب و کاری و آگاهی از موضوعات بحث برانگیز حوزه فعالیت خودتان، آگاهی از رویدادهایی که در دنیا در حال اتفاق افتادن است، داشتن مطالعه موردی، بازتولید محتواهای جذاب (بازآفرینی اطلاعات)، تبدیل انواع محتوای تولیدشده به سایر شکل ها مثل تبدیل فیلم یا صوت به متن، نوشتن تجربیات شخصی یا کاری، انجام مصاحبه و… خب این تاکتیک بهمنظور افزایش فروش انجام میشه و ما میایم بازاریاب برای محصولاتمون جذب میکنیم. مهترین ویژگی یک بازاریاب حضوری داشتن دو گوش و یک زبان ? یعنی یک فروشگاه فقط برای فروش موبایل ایجاد کنید. آیا از قوانین موفقیت در فروش و فروش حرفهای در جهت افزایش فروش مطلعاید؟ و اصلا آیا فضا و امکانات کافی برای راه اندازی بخش بازاریابی و فروش تلفنی را دارید؟ یعنی از ایده تا دانش و ابزار و سرمایهای که نیاز دارید. اینطوری بر اساس بودجهای که دارید تبلیغ شما توی سایتهای مختلف نمایش داده میشه. که شما میتونید ویدیو تبلیغاتی درست کنید و توی سرویسهای اشتراک ویدیو مثل یوتوب و در ایران در آپارات اون رو پخش کنید.

در واقع رپورتاژ آگاهی مثل یه جور مطلب سایته. در بحث بازاریابی اینترنتی دو جور مخاطب داریم. تاکتیکهای بازاریابی یکی دو تا نیستن که بخوایم در موردشون صحبت کنیم. در این نوع مارکتینگ که بسیار در افزایش فروش نیز موثر است یکی از مشتریان فعلی تجربه مثبت خود را به مشتری دیگر انتقال میدهد، آن شخص مشتری شما میشود و او هم تجربه مثبت خود را به فرد دیگری انتقال میدهد و این زنجیره ادامه پیدا میکند. شبکههای اجتماعی به تحقق آن کمک کردهاند. این کارمند همچنین ممکن است با متخصص بازاریابی محتوا همکاری کند تا در مورد استراتژی محتوا در شبکههای اجتماعی به یک جمع بندی برسند. این میشه یک عمل یا همون اکشنی که میخوایم کاربر انجام بده. استراتژی نامتمایز: به طور موقتی، ابتدا به تمامی سگمنت ها یک محصول ارائه می شود (این با mass marketingمتفاوت است چون در mass marketing اصلا سگمنتیشن انجام نمی شود) این کار ابتدا می شود، چون اصلا رقیبی وجود ندارد و می توان نامتمایز عمل کرد . به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، بخش اعظم کار شما را جمع آوری و تحلیل داده و دیتا در بر میگیرد.

یعنی ما اول باید کسب و کارمون رو بر پایه یک سایت شروع کنیم. همونطور که گفتم یک فصل کامل ۱۰ قسمتی یعنی فصل دوم رو به موضوع راهاندازی اختصاص دادیم، سه تا کلاس هم در دانشگاه فوربو در این رابطه داریم. در فصل دوم پادکست که میشه از قسمت ۸ تا ۱۷ در مورد راهاندازی صحبت کردیم. مثلا توش در مورد بازارایابی محتوا، بازاریابی درونگرا، بازاریابی جاویژه یا همون نیچ مارکتینگ هم صحبت میکنیم. یعنی اگر بخوایم بریم سراغ ایده و هاست و دامنه و سیاماس، خیلی خارج میشم از بحثمون و دوم هم به خاطر اینه که یه بار در مورد اینا کامل صحبت کردیم و بهتره که خیلی حرف تکراری نزنیم. رتبه های اول و دوم نتایج جستجو در گوگل حدود ۵۰ درصد از تمام کلیک ها را به خود اختصاص می دهند. این شرکت ها فعالیت خود را در دهه های 40 و 50 میلادی آغاز کردند؛ پس می توان گفت که MLM در دهه 40 میلادی متولد شد.

همونطور که گفتم تاکتیکهای زیادی داریم و دربخشهای بعدی فصل چهارم کاملتر به هر کدوم می پردازیم. مثلا میتونید مشخص کنید که تبلیغ من فقط برای زنان رنج سنی ۱۸ تا ۲۴ نمایش داده بشه. چه چیزهایی رو قرار بدیدم تو صفحه که برای کاربر جذاب باشه و بیاد اطلاعاتش رو به ما بده.­ مثلا اینکه بیایم یک فایل رایگان رو قرار بدیم و بگیم ایمیلتون رو وارد کنید تا براتون ارسال بشه یک راه مرسوم در این تاکتیک بازاریابیه یا مثلا کد تخفیف برای فروشگاه ارسال بشه. مثلا میخوایم ایمیل بازدیدکنندهها رو داشته باشیم، میایم یک فرم تو صفحه میزاریم و روش مینویسم که برای اطلاع از جدیدترین مطالب، ایمیل خودتون رو وارد کنید و یک کلید تایید یا دنبال کردن هم کنارش میزاریم که اطلاعات ارسال بشه. شما میتونید با یک سایت هماهنگ کنید و ماهانه هزینهای رو بپردازید تا بنرتون در سایتش نمایش داده بشه. که در اصل یک حالت بیشتر نداره. در نقطهی مقابل، تعامل با نظرات مخاطبان به شما فرصت ایجاد تصویری انسانی و ارائه پیامی قدرتمند را که از شهرت شما محافظت میکند میدهد. بازاریابی تلفنی بر پایهی ارتباطات انسانی شکل میگیرد. شناخت صحیح تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری صحیح هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر گذار خواهد بود.

آخرین بخش تبلیغات، تبلیغات موبایل هست که در اصل میشه اون رو تبلیغات اپلیکیشن هم معرفی کرد. که معمولا در راستای جذب کاربره. وقتی کسی بصورت آنلاین شرکتتان را مرور میکند چه این مرور خوب باشد چه بد، ممکن است طبق غریزه نخواهید در این کار دخالت کنید. طبق آمار الکسا، یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان محسوب میشود. کمپینهای تبلیغاتی توییتر: در این روش، برای قرار گرفتن محتوا در بالای فید توییتها هزینه پرداخت میشود و محتوای شما به مخاطبان بیشتری نشان داده میشود و همچنین میتوانید سراغ تبلیغاتی بروید که پروفایل شما به مخاطبان نشان داده شود. از دیگر روش هایی که در این شبکه اجتماعی می توان برای بازاریابی اینترنتی بهره برد ارسال محتوای مربوط به کسب و کار اینترنتی شما برای کاربران به صورت دوره ای می باشد ، به این صورت که محتوای خود را در غالب یک یا چند تصویر و همچنین متنی به انضمام آن برای کاربران ارسال می کنید که موجب می شود کاربران بسیاری با محصولات شما آشنا شوند. اگر میخواید وارد مسیر کسب و کار اینترنتی بشید، میتونید به محتوای اون فصل گوش بدید. پس به صورت کلی اولین بخش در بازارایابی اینترنتی مربوط به راهاندازی کسب و کار اینترنتی یا آنلاین کردن یک کسب و کار سنتی هست.

در یک استارتاپ یا کسب و کاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت­های بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد؛ اما در سازمان­های بزرگتر به مرور برای هریک از کانال­ها و تاکتیک­ها متخصصینی خاص به وجود می­آید. اهداف دیگهای که شاید توی منابع مختلف ببینید، مثلا افزایش کاربر و افزایش سرنخ فروش اینا همه باز جز خود فروش حساب میشن. اینا همه راه و روشهایی هستن که در بازاریابی فراخوان عمل باید به اونا فکر کنیم تا بهترین راه رو انتخاب کنیم. مثلا یک برند خاص رو انتخاب کنید و فقط محصولات اون رو بفروشید. انتخاب یه جنسیت خاص و یا گروههای سنی مشخص هم میتونه از راههای کوچک کردن بازار هدف شما باشه. حالا خود این تاکتیک هم چند بخش داره مثلا حمله رو در رو داریم، حمله به صورت محاصره داریم، حمله چریکی داریم کلا یعنی خود یه تاکتیک هم میتونه حالتهای مختلفی داشته باشه. تاکتیک بعدی که میخوام معرفی کنم، تاکتیک بازاریابی تهاجمی هست.

اینا شاخههای اصلی تبلیغات در اینترنت هستن که طبیعتا هر کدوم زیرمجموعههایی دارن. تبلیغات ایمیلی مدل دیگه تبلیعات هستن. شیوه پرداخت هزینهش هم مثل مدل بنری ـه. هدف این همکاری تقویت عملکرد کارت گرافیک برای افزایش سرعت پردازش گرافیکی در نرمافزارهای گرافیکی شرکت در مواردی مثل ویرایش صورت، هماهنگی بین لب و سخنان در حال بیان یا «لیپ سینک» (Lip sync) همچنین افزایش سرعت پردازش گرافیکی در موارد مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. تبلیغات در اینترنت مثل خود هدف بازاریابی دو هدف کلی داره. تبلیغات دیگهای مثل بکلینک، تبلیغات همسان و تبلیغات گوگل هم زیرمجموعههای دیگه مدل تبلیغ متنی هستن. با این کار، بازاریابهای اینترنتی یا اینفلوئنسرها میتوانند با تبلیغ کالا یا خدمات دیگران، هزینه دریافت کنند. اما شیوه پرداخت هزینه و شیوه نمایش فرق میکنه.

استراتژی با تاکتیک فرق داره. مثلا یه تاکتیک بازاریابی داریم به اسم افیلیت مارکتینگ یا همون سیستمهای همکاری در فروش. فروش یکی از مهمترین مراحل بازاریابی است شما باید در این مرحله از بازاریابی برنامهریزی کنید که میخواهید محصول و خدمات خود را به چه نحوی بفروشید. این مراحل بازاریابی مروری بر هرآنچه بود که در امر بازاریابی به کارتان خواهد آمد. به غیر این حالت تبلیغ که شما مستقیما با خود رسانه اجتماعی کار میکنید، میتونید در صفحههای پرطرفدار هم تبلیغ خوتون رو منتشر کنید. در واقع چند مدل تبلیغ داریم. الان خیلی کلی چند تاکتیک بازاریابی رو در این بخش معرفی کردیم. قبل از بازاریابی جاویژه گفتم که استراتژی یه مقدر کلی تره و خودش میتونه شامل چند تاکتیک باشه. این بستر میتونه یک وبسایت و یا یک اپلیکیشن باشه. شما با پرداخت هزینهای یک بنری رو در سایتی منتشر میکنید. در مدل CPM شما به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش یه مبلغ ثابتی رو باید پرداخت کنید. تو قسمت ۱۷ اشاره کردم که در یک سری منابع تبلیغات اصلا یه بخش اصلی در دیجیتال مارکتینگ حساب میشه.

یعنی علاوه بر ۵ مدل بازاریابی که بهعنوان شاخههای اصلی دیجیتال مارکتینگ معرفی کردم، یه بخش ششمی هم دارن که مربوط به تبلیغات میشه. یه بخشی از استراتژیها از فضای بازاریابی سنتی و قدیمی اومدن در فضای آنلاین، اما یک سریها هم در اینترنت شکل گرفتن. یک دست نوشته اولیه از معرفی خود، موضوع تجارت ، علت برقراری تماس ، فواید و وجه اشتراکتان با دیگران تهیه کنید و بهمراه داشته باشید. توی این حالت شما میتونید هدفمندی فوقالعادهای داشته باشید و دقیقا تبلیغ برای مدل افرادی که مدنظرتون هست ارسال کنید. اما مثلا ما توی سایت فوربو یه مقاله داریم با عنوان، استراتژی راهاندازی سایت بر پایه افیلیت مارکتینگ. یعنی باید یک سایت اینترنتی راهاندازی کنیم تا در واقع کسب و کار اینترنتی خودمون رو داشته باشیم. در شرکتهای کوچک یک فرد متخصص ممکن است تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ زیادی داشته باشد. برای شرکتهای B2C، کانالهایی مانند اینستاگرام و پینترست اغلب میتوانند با ارزشتر از پلتفرمهایی مانند لینکدین باشند. توی قسمت هشتم پادکست کامل در موردش توضیح دادم اما خیلی خلاصه همینجا دوباره میگم، از اونجایی که توی سرویسهایی مثل اینستاگرام و تلگرام امکان ثبت سفارش آنلاین و پرداخت آنلاین وجود نداره، نمیتونیم به صفحاتی که اونجا هستن بگیم کسب و کار اینترنتی.