اگر قصد تحصیل در این رشته در خارج از کشور دارید، صرفا در دانشکده های اقتصادی تحصیل کنید که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. تئوری اقتصاد خرد پی آر جی لیارد، از دیگر کتاب های مطرح این عرصه است که با استقبال عمومی مواجه شده است. این کتاب بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ شده و با ترجمه عباس شاکری روانه بازار شد. اگر قصد دارید، توانایی خوبی در تجزیه وتحلیل مسائل تجارت بین المللی، اقتصاد ریسک و اقتصاد راه داشته باشید، کتاب لیارد را توصیه می کنیم.
- اقتصاد خُرد بهخصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای ویژه توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.
- رکود به حدی پیش رفت که تولید ناخالص ملی برخی کشورها ۳۰ %، سطح عمومی قیمتها ۳۳ % و نرخ بیکاری به ۲۵ % کاهش یافت.
- برعکس، با کاهش قیمت، عرضه محدود میشود در حالی که تقاضا رشد میکند.
- برای مطالعه بازارها و نحوه مبادله، قیمتگذاری و سایر ویژگیها، بازارها را به دستههای زیر تقسیمبندی میکنند.
دکتر فرهاد نیلی، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته برنامهریزی سیستمهای اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد را در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان گرفتهاند. مطلوبیت در اقتصاد خرد به معنی این است که متقاضی از مصرف کردن یک کالا و خدمات چقدر رضایت کسب میکند و در واقع آن قیمتی که تقاضا کننده برای خرید یک کالا و خدمات پرداخت میکند برای کسب رضایت و مطلوبیت از آن کالا و خدمات است. به طور کلی میتوان بیان کرد که اقتصاد خرد به بررسی مسائل اقتصادی در سطح خرد و بنگاههای اقتصادی میپردازد و در مورد مسائل کلان اقتصادی سخنی به میان نمیآورد. برای دریافت کتاب اقتصاد خرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتابها و نظرات کاربران درباره کتابها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید. وقتی مقادیر بیشتری از نهاده متغیر به نهاده ثابت اضافه می شود ( در مثال بالا نهاده ثابت اجاق گاز و ساختمان است) تولید نهایی عامل متغیر کاهش خواهد یافت . بازده نزولی یا تولید نهایی زمانی آغاز می شود که مقادیر بیشتر و بیشتری از نهاده متغیر به نهاده ثابت اضافه می شود در بلند مدت کلیه نهاده ها متغیر هستند در نتیجه قانون نزولی بودن بازده نهایی از مسائل کوتاه مدت است نه بلند مدت .
هزینه تولید بنگاه به عوامل زیادی از جمله مقدار عوامل تولید مورد نیاز، قیمت آنها و تکنولوژی بکارگرفته شده بستگی دارد. مطابق جدول حتی اگر شکر مجانی باشد مصرف کننده مقدار محدودی یعنی 2 کیلو گرم شکر مصرف می کند . چرا که مصرف بیش از حد شکر برای سلامتی مصرف کننده مضر است و از این گذشته مصرف محدود شکر به محدودیت زمانی یک ماه بر می گردد به بیان دیگر مصرف کننده علی رغم مجانی بودن شکر در طی یک ماه مقدار محدودی شکر می تواند مصرف کند . وقتی قیمت شکر به کیلویی 500 ریال برسد مصرف کننده در یک ماه 5/1 کیلو گرم شکر خریداری می کند و چنانچه قیمت شکر افزایش یابد و به 1000 ، 1500 ریال برسدمیزان خرید ماهیانه مصرف کننده از شکر کاهش می یابد و به ترتیب به 1 و 5/0 کیلو گرم در ماه می رسد .
تحلیل اقتصاد خرد
کلاسیکها اعتقاد داشتند که نظام حاکم بر بازار آزاد و عملکرد قیمتها قادر خواهد بود تعادل عمومی اقتصاد را ایجاد نماید . چنانکه نوسانات عرضه و تقاضا ، قیمت را تعیین می نماید و تعادل را در هر یک از بازارهای کالا ایجاد می کند. اقتصاد خرد کمک می کند تا انسان برای سرمایه گذاری یا خرید کالایی چه رفتاری از خود نشان دهند و چگونه می توانند در این زمینه موفق باشند. در حقیقت ریشه اقتصاد خرد و کلان از اصولی ایجاد میشود که یادگیری این اصول برای درک بهتر اقتصاد هم از نظر اقتصاد کلان و خرد لازم می باشد. توضیح این که اقتصاد خرد بر پایه مبانی فکری اقتصاد آزاد یا کلاسیک بنا شده و تا قبل از سالهای ۱۹۲۹ تفکر غالب در اکثر کشورها بوده است.
اصول مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان را میتوان برای درک تصمیمات رایج بودجه خانوار یا کسب و کار و موقعیتهای مالی به کار برد. خریداران خانه، نرخهای بهره وام مسکن را مقایسه میکنند، خریدار فردی که یک برند یا محصول را نسبت به محصول دیگری انتخاب میکند، یک کسب و کار سرمایه گذاری روی کالاها برای گسترش تجارت خود و دو کسب و کار که برای مشتریان در یک بازار رقابت می کنند، همگی ساختارهای بازار در اقتصاد هستند. مطابق نظریه «مارژینالیسم» یا نهاییگرایی، مصرفکنندگان تمایل دارند باتوجه به قیدهای درآمد و ثروت به ارجحترین موقعیتها دست پیدا کنند. در همین زمان، تولیدکنندگان نیز تمایل دارند سود خود را با توجه به محدودیتها مانند میزان تقاضا برای کالای تولیدشده، فناوری و قیمت نهادهها، حداکثر کنند. برای مصرفکننده، این موقعیت زمانی حاصل میشود که مطلوبیت نهایی یک کالا، یا قیمت خالص، به صفر میرسد.
بخش چهارم: عرضه و تقاضا