اقتصاد خرد و کلان مدرس:استاد علی صادقین دی وی دی آموزشی سنجش و دانش جامع ترین مرکز آموزش مکاتبه ای کشور ارشد-دکتری-وکالت | easyemailmarketing

عموماً در بازارهای کالاها و خدمات کاربرد دارد و به مسائل فردی و اقتصادی می پردازد. مطالعه اقتصاد خرد به این می پردازد که مردم چه انتخاب هایی انجام می دهند، چه عواملی بر انتخاب های آنها تأثیر می گذارد و چگونه تصمیمات آنها با تأثیر بر قیمت، عرضه و تقاضا بر بازارهای کالا تأثیر می گذارد. اقتصاد خرد به مباحث سطح خرد مانند رفتار مصرف کننده و تولید کننده عرضه و تقاضای محصولات و تعیین قیمت می پردازد اما در اقتصاد کلان به موارد کلی در سطح جامعه مانند درآمد ملی صادرات و واردات نرخ تورم و بیکاری و … پرداخته می شود. اقتصاد خُرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه،یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند و به چگونگی تعامل میان خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می‌پردازد.

آشنایی با مفهوم مازاد عرضه و مازاد تقاضا

این که تا کنون در رشته غیر مرتبط به تحصیل پرداخته اید نباید شما را نا امید کند بلکه باید بدانید داوطلبان دیگر نیز که دارای مدرک مرتبط هستند هم نیاز به مرور درس های خود دارند. تنها چیزی که باعث شود تا محدودیت بیش تری را حس کنید کمبود زمان برای آزمون و خطا می باشد. شما باید در این دوره سه ماهه و کوتاه به ایده آل ترین برنامه ریزی برای ارشد اقتصاد برسید و طبق آن برای آزمون آماده شوید. توصیه می شود در مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان این روش برنامه ریزی برای ارشد اقتصاد ابتدا سعی شود تا به مطالبی که از گذشته آموخته اید تسلط کافی پیدا کنید و بعد از آن به مطالعه دروس جدید بپردازید. همچنین مطلوب است دو ماه ابتدایی به فرا گیری مطالب عمیق و مفهومی تر اختصاص داده و در نهایت دوره یک ماهه آخر را به مرور و تست زنی بپردازید. برنامه ریزی برای ارشد اقتصاد مانند هر برنامه ریزی دیگری نیاز به شناخت دقیق از خود و سطح توانایی های خود می باشد.

بخش ششم: اقتصاد بخش عمومی

هم‌چنین اقتصاد کلان با صنایعی در ارتباط است که به دنبال ورود به بازار رقابتی هستند. اقتصاد کلان در حوزه‌ی سیاست نیز برای ارزیابی نقش نهادها و احزاب سیاسی در تعیین نتایج سیاسی، و در موسسه حقوقی برای بررسی کارآمدی نهادهای رقابتی، و در امور عمومی برای تعیین مالیات‌ها و سیاست‌های هزینه‌ای لازم برای اقتصاد یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی، «اقتصاد خرد» به مطالعه تصمیمات اخذ شده توسط مصرف‌کنندگان و شرکت‌های فردی، عوامل تاثیرگذار بر این تصمیم‌گیری‌ها و تاثیر این تصمیمات بر سایر عوامل می‌پردازد. همان‌طور که می‌دانید، اقتصاد علم بررسی چگونگی تخصیص دادن منابع کمیاب است. علم اقتصاد خرد، این تخصیص دادن را در سطح فردی، خرد یا میکرو، بررسی می‌کند. به زبان ساده، اقتصاد خرد به مطالعه تصمیم‌ها و رفتار مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها (تولیدکنندگان) می‌پردازد و همچنین تخصیص منابع را بررسی می‌کند زیرا افراد با حجم محدودی از زمان و پول مواجه هستند.

  • تجار اروپایی در قرن 13 به بازارهای خاورمیانه و دریای مدیترانه راه یافتند و از این طریق سود سرشاری بدست آوردند .
  • جانشینی یک واحد از کالایی را برای کالای دیگر نرخ نهایی جانشینی می گویند که به صورت نوشته می شود .
  • در اوایل این فصل دیدیم که چگونه مصرف کننده با توجه به محدودیت درآمد و معین بودن قیمت کالاها بین دو کالا انتخاب می کند .
  • برای نمونه، ممکن است در کشوری تولید‌کنندگان آب‌معدنی زیاد باشند و این بازار مصرف‌کنندگان بسیار زیادی هم داشته باشد.
  • توضیحات، نتیجه‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصاد مثبت نیز می‌تواند بررسی آنچه مردم، کسب‌وکارها و دولت‌ها برای دستیابی به با ارزش‌ترین یا سودمندترین الگوهای تولید، مبادله و مصرف در میان فعالان بازار انجام دهند، اعمال کنند.
  • سایر نهاده‌ها به صورت نسبی ثابت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ساختمان و تجهیزات و اعضای کلیدی، اشاره کرد.

اما در انتهای دهه ۱۹۲۰، این عمل اتفاق نیفتاد و کشورها به دنبال اعمال یک سیاست انقباضی به تعادل دائمی خود بر نگشتند و دچار رکود شدید شدند. فرجی، یوسف، تئوری اقتصاد خرد، تهران، شرکت چاپ و نشر وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هفتم ص۸. تحولات بسیار شگفت و شگرف علم اقتصاد، مؤلف را برآن داشت تا ابتدا به مهمترین گرایش های اقتصاد پرداخته و آن را به صورت نوین تدریس نموده و زمینه بیشتری را جهت آشنایی نواندیشان و نظریه پردازان اسلامی با این علم فراهم نماید. به همین دلیل لازم است تا هر شخص با توجه به برنامه زندگی خود و سطح توانایی و دانش خود اقدام به برنامه ریزی برای ارشد اقتصاد کنند.

تئوری و مسائل اقتصاد خرد

با توجه به ارتباط ذاتی میان اقتصاد کلان و اقتصاد خرد، این دو زمینه با یکدیگر تفاوت دارند. «تعادل» زمانی رخ می‌دهد که مقدار عرضه‌شده برابر مقدار تقاضا شده باشد که همان نقطه تقاطع منحنی عرضه و منحنی تقاضا است. در میزان قیمتی، کمتر از سطح تعادلی، مقدار عرضه‌شده کمتر از مقدار تقاضا شده است. از طرفی دیگر، در قیمتی بالاتر، مقدار عرضه شده بیشتر از مقدار تقاضا شده است و به عبارتی، مازاد تقاضا وجود دارد.

http://agahi-free.ir