آشنایی با اقتصاد خرد به زبان ساده سرمایه پلاس | easyemailmarketing

ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. کليه حقوق اين پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به « تحلیل اقتصادی »بوده و هرگونه استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهها

قیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن کالا در بازار تعیین می‌کند. اگر عرضه‌ی هر کالایی از سوی عرضه کننده بالاتر از میزان تقاضا برای آن کالا باشد قیمت آن در بازار کاهش می‌یابد و اگر تقاضا برای هر کالایی از میزان عرضه آن بالاتر باشد برای ایجاد تعادل در بازار قیمت آن افزایش خواهد یافت. در قیمتی که عرضه کننده کالا و خدمات خود را به تقاضا کننده می‌فروشد، قیمت تعادلی می‌گویند. باید توجه داشت که در دنیا کالایی معامله نمی‌شود مگر آنکه قیمت آن مشخص باشد و توسط تقاضا کننده قیمت آن پرداخت شود. به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم. در علم اقتصاد به فروشنده کالا و خدمات اصطلاح «عرضه کننده» و به خریدار اصطلاح «تقاضا کننده» را نسبت داده‌اند.

بازار رقابت کامل چیست؟

یعنی میزان تولید این شرکت‌ها به اندازه‌ای است که سود آن‌ها را حداکثر کند. عموماً عرضه – در صورت ثابت بودن سایر عوامل – تابع نشان‌دهنده رابطه بین قیمت کالا و مقدار در دسترس آن کالا برای فروش است. اما آشنایی با دو اقتصاد خرد و کلان می تواند کمک بزرگی برای آگاهی های اقتصادی باشد. اقتصاد کلان یک نگاه کلی و گسترده به اقتصاد کشور داشته و به نوعی نگاهی به نحوه تخصیص منابع در کل کشور داشته و روی شاخص هایی چون نرخ بهره بانکی، تورم و بیکاری در سطح کشور تمرکز کرده تا با ارائه آماری موجب کمک به سازمان های مربوطه جهت پیشبرد هدف و رفع مشکلات شود.

چگونه اقتصاد خرد را بخوانیم؟

به این منظور برنامه ریزی های زمان دار مربوط به این مبحث به دو دسته تقسیم می شوند. اقتصاد کلان به مطالعه ارتباط بین کشورهای مختلف در مورد اینکه چگونه سیاست های یک کشور بر دیگری تأثیر می گذارد، می پردازد. تولیدکنندگان به دنبال انتخاب ترکیبی از نهاده‌ها و روش‌های ترکیب آنها هستند مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان که هزینه را به حداقل می‌رساند تا سود خود را به حداکثر برساند. امروزه شاید بزرگترین مشکل جامعه ما نداشتن سواد اقتصادی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان می باشد و هر جایی که میبینید اعم از صدا سیما اخبار و فضای مجازی و حتی محفل های کاری و یا خانوادگی بحث از اقتصاد می باشد.

  • این نظریه بیان می کند که چگونه قیمت کالا بر میزان عرضه اثر می گذارد و تولید را تحت کنترل قرار می دهد.
  • صنعت خودروسازی، بازار محصولات انرژی (نظیر نفت و گاز)، صنایع مواد غذایی و هواپیماسازی تنها نمونه‌هایی اندک از بازارهای انحصار چندجانبه هستند.
  • رجایی، سیدمحمدکاظم، اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و موسسه امام خمینی، ۱۳۹۱، چاپ اول ص۱۴.
  • برای مثال، امکان دارد در کشوری تولید‌کنندگان آب‌معدنی متعدد باشند و این بازار مصرف‌کنندگان بسیاری نیز داشته باشد.
  • برای مصرف‌کننده، این موقعیت زمانی حاصل می‌شود که مطلوبیت نهایی یک کالا، یا قیمت خالص، به صفر می‌رسد.

تقاضا را معمولاً در جدول یا نمودار حاوی قیمت و مقادیر تقاضا شده، نشان می‌دهند. مطابق نظریه تقاضا، مصرف‌کنندگان فردی به صورت عقلایی با توجه به درآمد، قیمت‌ها، سلایق و سایر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح‌داده شده از هرکالا را خریداری می‌کنند. این مورد «محدودیت حداکثرسازی شده مقید» – با در نظر گرفتن درآمد و ثروت به عنوان قید‌های تقاضا – نامیده می‌شود. همچنین، اقتصاد خرد به بررسی مسائلی مانند نحوه تصمیم‌گیری خانواده‌ها درباره کالایی که می‌خواهند خریداری کنند و مبلغی که می‌خواهند پس‌انداز کنند، می‌پردازد. اقتصاد خرد نباید با اقتصاد کلان – مطالعه موارد اقتصادی در سطح کلان – که به بررسی رشد، تورم و بیکاری می‌پردازد، اشتباه گرفته شود. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

http://agahi-free.ir