در بازار رقابت کامل بدون وجود «پیامد مثبت» ، مالیات به ازای واحد یا کنترل قیمتی، واحد قیمت برای کالایی معین، قیمتی است که در آن مقدار تقاضا شده توسط مصرفکنندگان با مقدار عرضهشده توسط تولیدکنندگان برابری میکند. دراین قسمت به عرضه بنگاه ، عوامل موثر بر آن و منحنی بنگاه پرداخته می شود. بطورکلی عرضه حاصل رفتار تولید کننده است که بر اساس هدف مشخصی شکل می گیرد در این بحث فرض می شود هدف تولید کننده کسب حداکثر سود است . بنابراین درک می شود که عرضه کالا یا خدمت وابسته به عوامل موثر بر سود تولید کننده می باشد.
کتاب چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد
یعنی، به علت تعداد کم عرضهکنندگان، خریداران موظفند دستگاههای اتومبیل را با قیمتهای تعیینشده توسط این عرضهکنندگان تهیه یا از خرید اتومبیل صرفنظر کنند. برای مطالعه بازارها و نحوه مبادله، قیمتگذاری و سایر ویژگیها، بازارها را به دستههای زیر تقسیمبندی میکنند. دو نوع بازار مهم در اقتصاد خرد، بازار رقابت کامل و بازار انحصار کامل هستند و سایر بازارها با تغییر اندکی در مفاهیم این دو بازار، بوجود میآیند.
بخشی از مقدمه کتاب نظریه اقتصاد خرد
جدا از تاثیراتی که مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد به عنوان یکی از دروس دانشگاهی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به این منظور بهتر است با منابع اقتصاد خرد آشنا شوید و همچنین اهمیت و پیش نیاز های اساسی برای مطالعه و فرا گیری این درس را بدانید. در زمینه ریاضی لازم است تا با مباحثی مثل جبر و احتمال آشنایی داشته باشید و علاوه بر آن کلیات اقتصادی را هم تا حدودی بدانید. «تعادل» هنگامی اتفاق میافتد که مقدار عرضه شده با مقدار تقاضا شده مساوی باشد؛ که همان نقطه تقاطع منحنی عرضه و منحنی تقاضا است.
- تولیدکنندگان به دنبال انتخاب ترکیبی از نهادهها و روشهای ترکیب آنها هستند که هزینه را به حداقل میرساند تا سود خود را به حداکثر برساند.
- توضیح این که اقتصاد خرد بر پایه مبانی فکری اقتصاد آزاد یا کلاسیک بنا شده و تا قبل از سالهای ۱۹۲۹ تفکر غالب در اکثر کشورها بوده است.
- در انتهای گذراندن دوره اقتصاد خرد، از شما انتظار میرود که رفتار مصرفکننده و رفتار تولیدکننده را درک کرده باشید و بتوانید ساختارهای متفاوت در بازار مانند انحصار، انحصار چند جانبه و بازار رقابتی را از یکدیگر تفکیک کنید.
می خواهیم بدانیم که روابط و تعامل خریدار و فروشنده چگونه شکل می گیرد و تابع چه مولفه هایی است. همه این ها را با مدل های ریاضی، می توان اثبات، پیش بینی و بررسی و ارزیابی کرد. اگر چهار فرضیه بالا را بپذیریم می توانیم نقشه ترجیحات مصرف کننده را بدست آوریم . چنین نقشه ای ترجیحاتی از منحنی های بی تفاوتی بدست می آورد در نتیجه ابتداء بهتر است به تعریف منحنی های بی تفاوتی بپردازیم.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بهعنوان مثال، صنایعى که خصوصیات آنها شبیه انحصار چند جانبه مىباشد عبارتند از صنایع سیمان، صنایع آلومینیوم و صنایع ذوب آهن در آمریکا. در اقتصاد، انحصار چندجانبه حالتی از ساختار بازار است که در آن تعداد کمی از تولیدکنندگان بر بازار یا صنعتی خاص تسلط دارند. Oligopoly در یونانی از جمع دو کلمه oligoi به معنای کم و polein به معنای فروختن تشکیل شده است. چون تعداد کمی تولیدکننده مسلط بر بازار وجود دارد، هر کدام از آنها از فعالیتهای دیگر تولیدکنندهها آگاه است. تصمیم یکی از آنها بر تصمیم دیگران تأثیرگذار است و از تصمیمات آنها تأثیرپذیر است.