در این کشور اگر یکی از تولیدکنندگان قصد داشته باشد که قیمت آبمعدنی تولید شده خود را افزایش دهد، مصرفکنندگان به دیگرتولیدکنندگان مراجعه خواهند کرد. در مباحث آموزش اقتصاد خرد، چنین بازاری که در آن تولیدکنندگان زیادی وجود دارند و رقابت بین فروشندگان و تولیدکنندگان مبنای تعیین قیمت میشوند را «بازار رقابت کامل» میگویند. اقتصاد خرد یا اقتصاد مایکرو به بررسی رفتار واحدهای اقتصادی تصمیم گیرنده انفرادی میپردازد، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار میدهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرفکننده، رفتار تولیدکننده، تعادل بازار و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر میگیرد. کتاب نظریه اقتصاد خرد ویرایش سوم کتاب اصول اقتصاد خرد گریگوری منکیو است.
Left Brain Marketing یا بازاریابی سمت چپ مغز چیست
چرا عرضه کاهش یافت؟ چون صرف صادراتی پیاز، بیش از فروش در داخل کشور بود. البته، همیشه بررسی منحنی عرضه و تقاضا کالا و خدمات، به این آسانی نیست. تابع بالا تابع عرضه نام دارد که در آن مقدار عرضه کالای X و Px قیمت کالای X است رابطه بین این دو رابطه ای مستقیم است این رابطه را در قالب جدولی مجله خبری ایمیل مارکتینگ آسان به نام جدول عرضه نیز می توان نشان داد جدول شماره عرضه شکر توسط یک بنگاه فرضی در یک ماه را نشان می دهد. بنابراین اگر درآمد تغییر کند مثلاً افزایش یابد با فرض ثابت بودن سایر عوامل چنانچه کالای مورد نظر معمولی باشد تقاضا برای آن افزایش و اگر کالا پست باشد تقاضا برای آن کاهش می یابد .
مفهوم اقتصاد خرد
هیچ کالا یا محصولی در دنیا فروخته نمی شود مگر این که قیمت آن مشخص باشد. صنعت خودروسازی، بازار محصولات انرژی (نظیر نفت و گاز)، صنایع مواد غذایی و هواپیماسازی تنها نمونههایی اندک از بازارهای انحصار چندجانبه هستند. از آنجایی که در بازار انحصار چندجانبه رفتار هر یک از بنگاهها بر دیگری تاثیرگذار است، در نتیجه روشهای رسیدن به قیمت و مقدار تعادلی معادل حداکثر سود، با توجه به تعداد فروشندگان، ساختار بازار، اطلاعات در دسترس و بسیاری عوامل دیگر متغیر است. مثلاً اختلاف ممکن است در نوع جنس و طرح کلى کالاها (مانند صنایع اتومبیلسازی) و یا فقط در مارک محصولات (مانند صابونهاى دستشویى با مارکهاى مختلف) باشد.
(12 نظر)
کمبود نقدینگی در اقتصاد خرد ایران (بنگاه های تولیدی و خدماتی خصوصی) مشهود است و در مقابل، فزونی نقدینگی را در اقتصاد کلان شاهد هستیم. بخشی از گرانی کالا ها و خدمات و افزایش نرخ ارز و سکه و زمین، مربوط به حجم عظیم نقدینگی سرگردان است که بازار سفته بازی را به جای تولید، رونق می بخشد. یک منحنی بی تفاوتی مجموعه ای از نقاط است که هر نقطه یک ترکیب از مقادیر کالاهای x و y را می دهند که همگی مطلوبیت کل برابری را می دهند . منحنی که با i4 نشان داده می شود ترکیب های از x و y را نشان می دهد که بیشترین مطلوبیت را ایجاد می کنند .
- چرا که مصرف بیش از حد شکر برای سلامتی مصرف کننده مضر است و از این گذشته مصرف محدود شکر به محدودیت زمانی یک ماه بر می گردد به بیان دیگر مصرف کننده علی رغم مجانی بودن شکر در طی یک ماه مقدار محدودی شکر می تواند مصرف کند .
- مطابق جدول شماره اگر قیمت شکر در بازار 500 ریال و کمتر باشد بنگاه مورد نظر شکر عرضه نمی کند.
- همان طور که احتمالا می دانید مفهوم اقتصاد به معنای مدیریت کردن منابع محدود و کم یاب است.
- در بازار رقابت کامل بدون وجود «پیامد مثبت» ، مالیات به ازای واحد یا کنترل قیمتی، واحد قیمت برای کالایی معین، قیمتی است که در آن مقدار تقاضا شده توسط مصرفکنندگان با مقدار عرضهشده توسط تولیدکنندگان برابری میکند.
جان مینارد کینز (۱۸۸۳-۱۹۴۵) که از دههی ۱۹۳۰ روی ایدههای انقلابیاش در مورد چگونگی مدیریت اقتصاد توسط دولت کار میکرد، به تاثیرگذارترین اقتصاددان قرن بیستم تبدیل شد. همانطور که ایدههای کینز اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد، مارشال نیز در حوزههای مالی تاثیرگذار بود. مطالعه ی واحدهای منفرد اقتصاد به بخشی جداییناپذیر از مفهوم اقتصاد تبدیل شد. در دههی ۱۹۵۰، هربرت الکساندر سیمون نظریهی رضایتبخشی خود را معرفی کرد؛ نظریهای در مورد رفتار مصرف کننده مبنی بر این که وقتی مشتری کالاها یا خدمات را پیدا می کند که مورد نیاز و ظاهرا به اندازهی کافی مطلوب است، نیاز و تلاش برای تصمیم گیری به پایان میرسد. شاید اولین متن موجود که شبکهی پیچیدهی مصرفکننده و فرایند تصمیمگیری را توضیح میدهد، متعلق به ریاضیدان سوئیسی، نیکولاس برنولی (۱۶۹۵-۱۷۲۶) باشد.